تبلیغات
In The Name Of God - مسائل31تا51



بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 1 بهمن 1389

مسأله 31 :

ظرفى كه به غیر بول نجس شده ، اگر یك مرتبه شسته شود، پاك مى شود، حتى اگر با آب قلیل باشد بنابر اقوى ، ولى ظرفى را كه سگ لیسیده یا از آن ، آب یا چیز روان دیگر خورده ، اظهر این است كه اگر با خاك ممزوج به آب ، خاك مالى شود و بعد از آن دو مرتبه با آب قلیل یا یك مرتبه با آب كر یا جارى شسته شود، كافى است .

مسأله 32 :

ظرفى را كه به غیر بول نجس شده ، با آب قلیل به دو صورت مى توان آب كشید:

اول :

آن كه بنابر اقوى یك مرتبه از آب پر كنند و خالى كنند

دوم :

یك دفعه ، قدرى آب در آن بریزند و آب را طورى در آن بگردانند كه به جاهاى نجس آن برسد و بیرون بریزند. و اگر به بول نجس شده باشد، این كار را دوبار انجام دهند.

مسأله 33 :

اگر چیز نجس را بعد از بر طرف كردن عین نجاست ، یك مرتبه در آب كر یا جارى فرو برند كه آب به تمام جاهاى نجس آن برسد، پاك مى شود. و احتیاط واجب آن است كه فرش و لباس و مانند اینها اگر با آب قلیل شسته شود، طورى فشار یا حركت دهند كه آب داخل آن ، خارج شود.

مسأله 34 :

اگر بخواهند چیزى را كه به بول نجس شده ، با آب قلیل آب بكشند، چنانچه یك مرتبه آب روى آب بریزند و از آن جدا شود و در صورتى كه بول در آن چیز نمانده باشد، یك مرتبه دیگر آب روى آن بریزند پاك مى شود، ولى در لباس و فرش و مانند اینها باید بعد از هر دفعه ، فشار دهند تا غُساله آن بیرون آید.

مسأله 35 :

هر چیز نجس ، تا عین نجاست را از آن بر طرف نكنند، پاك نمى شود.

مسأله 36 :

اگر جایى از بدن یا لباس را با آب قلیل آب بكشند، اطراف آنجا كه متصل به آن است و معمولاً موقع آب كشیدن آنجا، نجس مى شود، با پاك شده جاى نجس ، پاك مى شود،

مسأله 37 :

چیزى را كه در آن عین نجاست نیست ، اگر زیر شیرى كه متصل به كر است ، یك دفعه بشویند، پاك مى شود.

زمین

مسأله 38 :

زمین ، با سه شرط، كف پا و ته كفش را پاك مى كند:

1 : آن كه زمین ، بنابر احوط، از عین نجاست و آنچه در حكم نجاست است ، پاك باشد

2 : آن كه خشك باشد

3 : آن كه اگر عین نجس مثل خون و بول یا متنجس مثلِگلى كه نجس شده در كف پا یا ته كفش باشد، بواسطه راه رفتن یا مالیدن پا به زمین یا به هر سبب دیگرى بر طرف شود. با راه رفتن روى فرش ، حصیر و سبزه ، كف پا و ته كفش نجس پاك نمى شود.

آفتاب

مسأله 39 :

آفتاب ، زمین و ساختمان و چیزهایى كه مانند درب و پنجره ، در ساختمان به كار برده شده و نیز میخى را كه به دیوار كوبیده اند با پنج شرط پاك مى كند:

1 : چیز نجس به طورى تر باشد كه اگر چیز دیگرى به آن برسد، تر شود، پس اگر خشك باشد باید به وسیله اى آن را تر كنند تا آفتاب خشك كند

2 : اگر عین نجاست : در آن چیز باشد، پیش از تابیدن آفتاب آن را بر طرف كنند،

3 : چیزى مثل پرده یا ابر، از تابیدن آفتاب جلوگیرى نكند

4 : آفتاب به تنهایى چیز نجس را خشك كند، مثلاً اگر چیز نجس ، به واسطه باد و آفتاب خشك شود، پاك نمى گردد.

5 : آفتاب ، مقدارى از بنا و ساختمان را كه نجاست به آن فرو رفته ، یك مرتبه خشك كند، یعنى ، اگر آفتاب یك مرتبه روى ساختمان را خشك كند و مرتبه دیگر زیر آن را خشك كند، روى ساختمان پاك و زیر آن نجس است .

نكاتى در مورد طهارت و نجاست

1 : تا یقین به نجاست چیزى نداشته باشیم ، آن چیز پاك است . مثلاً اگر به خانه كسى برویم و او بچه دار بوده و نسبت به نجاست هم اعتنایى نداشته باشد همه منزل و لوازم آن پاك است ، چون یقین بر نجاست آن مكان نداریم و طهارت و نجاست با یقین ثابت مى شود.

2 : وسواس داشتن : در مورد نجاست دلیل نمى شود كه آن چیز نجس باشد. وسواس داشتن . بعضى خانمها در طهارت و نجاست وسواس دارند. این وسواس یك نوع بیمارى است و چنانچه كه از نامش پیداست وسوسه شیطان است . امّا اگر شخص اراده كند، به راحتى قابلِ درمان است . شكلِ وسوسه اینطور است كه مثلاً چیزى نجس شده این خانم آن را یك بار شست و شو مى دهد، امّا دوباره وسوسه مى شود كه آیا پاك شده یا نه لذا دوباره مى شوید. این كار تا چند نوبت تكرار مى شود. احیاناً اگر دست كسى به لباس ها خورد باز وسوسه مى شود كه دوباره آن چیز نجس شده است . این حالت روحى ، فاجعه اى است كه دین و دنیا و راحتى و آسایش مادى و معنوى را یك جا با هم مى سوزاند. راه شرعى و بهداشتى آن ، همان بود كه قبلاً متذكر شدیم .

3 : اگر قسمتى از چیزى نجس شود دلیل بر نجاست همه آن نمى شود.

اگر قسمتى از فرش نجس شده باشد در این جا دو حالت دارد:

1 - اگر خیس باشد، انسان نمى تواند دست یا پا روى آن بگذارد چون به محض ملاقات با نجس ، نجس مى شود.

2 - اگر خشك شده باشد، انسان مى تواند با دست یا پا روى آن بگذارد، به شرطى كه دست یا پایش رطوبت نداشته باشد.

اگر قسمتى از فرش نجس باشد آیا انسان مى تواند روى قسمت هاى دیگر آن كه نجس نیست نماز بخواند؟ بله مى تواند روى قسمت هاى دیگر فرش نماز بخواند، چون نجس بودن قسمتى از فرش نجس ، بقیه را نجس نمى كند.

گاهى لباس انسان با خون نجس مى شود. اصل نجاست با شستن پاك مى شود. این را هم اضافه كنیم كه اگر لكه یا اثر آن خون باقى بماند آن لباس پاك است .

استفتائات

1 - اشیاء متنجسّه مثل لباس و غیره اگر با آب قلیل یا كر و یا جارى شسته شود آیا فشار دادن لازم است یا نه .

بسمه تعالى

در آب قلیل لازم است على الاحوط و در غیر آن به احتیاط مستحب لازم است .

2 - چیزهایى كه قابل فشار نیست مثل چوب و برنج و گندم و امثال ذلك هرگاه نجس شوند یعنى آب نجس به جوف آنها برود تطهیرشان چگونه است .

بسمه تعالى

با شستن ، تطهیر ظاهر آنها مى شود، اما تطهیر باطن آنها مشكل است مگر آنكه علم به نفوذ آب كُرّ یا جارى در جوف آنها حاصل شود با مجرد خیساندن در آب ، و آن هم به دو شرط:

1 - اینكه آن اشیاء خشكانده شود. قبل از اینكه در آب گذاشته شود.

2 - آب مطلق به داخل آنها نفوذ كند نه آب مضاف .

3 - بخار یا دود یا شعله اى كه از نجس یا متنجس بریزد پاك است یا نه .

بسمه تعالى

بخار و دود و شعله اى كه از چیز نجس یا متنجس برمى خیزد پاك است ولى اگر بخار به صورت عرق و مایع در آید چه از نجس باشد و چه از متنجس ، نجس است ، و نیز بنابراحتیاط واجب باید از ذرّات چربى و روغنى كه از دود نجس و متنجس حاصل مى شود و بر سطوح مجاور آن مى نشیند اجتناب شود.

4 - بعد از جدا شدن غساله به نحو متعارف ، رطوبت و آبى كه باقى مى ماند در محل پاك است یا نه .

بسمه تعالى

بله پاك است .

5 - اگر كسى شك داشته باشد در انگور بودن و غوره بودن آیا عصیر چنین چیزى ، به مجرّد جوش آمدن ، حرام و نجس مى شود یا نه :

بسمه تعالى

نجس و حرام نمى شود.

6 - آب انگور كه به جوش بیاید پیش از بخار شدن دو ثلث آن ، چیزى از اقسام به ، سیب یا كدو و مانند آن در او بیندازند چه صورتى دارد.

بسمه تعالى

اقوى و احوط نجاست آن است و اظهر و احوط تعمیم حكم است به غلیان به غیر نار، و اظهر طهارتِ مطروح در آنست به تبعیّت بعد از تثلیث .

7 - هرگاه كشمش و خرما را در میان آش یا طعامهاى دیگر بجوشانند یعنى مغز آن به جوش آید چه صورتى دارد:

بسمه تعالى

هنگامیكه به جوش بیاید ظاهر خرما و كشمش در روغن یا مثل آن پس احوط اجتناب است از جهت خوردن و آشامیدن و از حیث طهارت و نجاست خواه علم به جوش آمدن باطن آن حاصل شود یا نشود.

8 - اگر خرمائى نارس در طبخ به جوش آید حكمش چیست .

بسمه تعالى

پاك و حلال است .

9 - جمعى طعام مى خورند، یكى از آنها فَضْله موشى در آن طعام دید آیا واجب است دیگران را بگوید یا نه :

بسمه تعالى

واجب نیست به آنها بگوید اما خودش نخورد، اگر بعد احتیاج به مباشرت آنها را داشت اعلام كند و هر چه نجس شده تطهیرش كنند.

10 - حناء نجس را اگر به ریش یا به سر بمالد حكمش چیست .

بسمه تعالى

بعد از شستن ریش و سر، رنگ آن پاك است و آنچه از اجزاء كوچكش باقى مى ماند بعد از شستن ظاهر آن پاك است .

11 - اگر به ناخن كسى سنگى یا چیز دیگرى بخورد و خون در زیرش بمیرد و بعد سوراخى پیدا شود آیا آن خون پاك است یا نه .

بسمه تعالى

اگر خون استحاله شده است پاك است و اگر صدق خون مى كند، نجس است و همچنین در غیر ناخن .

12 - اگر طفل شیرخوار پسر یا دختر به جاى شیر، شیرخشك مصرف مى كنند و هنوز غذاخور نشده اند، به جائى بول بكنند مثل فرش ، لباس ، زمین و امثال ذلك حكمش چیست .

بسمه تعالى

در صورتى كه طفل شیرخوار پسر باشد و هنوز غذاخور نشده و شیر خنزیرو كافر هم نخورد باشد بلكه على الاحوط شیر نجس هم نخورده باشد با ریختن آبى كه بر بول او غلبه نماید در تطهیر آن كافى است و حكم در غیر پسر مبنى بر احتیاط است و شیرخشك در حكم غذاست و حكم مذكور در بول پسرى كه شیرخشك مى خورد جارى نمى شود.

وضو

نماز گزار، براى اقامه نماز باید وضو بگیرد و در بعضى از موارد باید غسل كند، پس اگر نتواند وضو بگیرد یا غسل كند، باید به جاى آن كار دیگرى به نام تیمّم انجام دهد.

مسأله 40 :

در وضو واجب است كه با نیّت ، صورت و دست ها را بشویند و جلو سر و روى پاها را مسح كنند.

مسأله 41 :

درازاى صورت باید از بالاى پیشانى ، جایى كه موى سر بیرون مى آید، تا آخر چانه شست و پهناى آن به مقدارى كه بین انگشت وسط و شست (انگشت بزرگ ) قرار مى گیرد باید شسته شود و اگر كمى از این مقدار ذكر شده را نشوید، وضو باطل است .

اگر مى خواهد یقین كند كه مقدار واجب را شسته است ، باید اطراف آن را هم بشوید.

مسأله 42 :

اگر احتمال دهد چرك یا چیز دیگرى در ابروها و گوشه هاى چشم و لب او هست كه نمى گذارد آب به آنها برسد، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، باید پیش از وضو یا وقت شستن ، آنها را وارسى كند كه اگر هست برطرف كند.

مسأله 43 :

اگر پوست صورت از لاى مو پیدا باشد، علاوه بر شستن ظاهر موها، بنابر احوط باید آب را به پوست هم برساند، اگر پیدا نباشد، شستن ظاهر مو كافى است و رساندن آب ، به زیر آن لازم نیست .

مسأله 44 :

شستن داخل بینى و مقدارى از لب و چشم كه وقت بستن دیده نمى شود، واجب نیست .

مسأله 45 :

باید صورت و دست ها را از بالا به پایین شست و اگر از پایین به بالا بشوید، وضو باطل است .

مسأله 46 :

بعد از شستن صورت باید دست راست و بعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشت ها بشوید، به طورى كه تمام دست ها شسته شود.

مسأله 47 :

براى این كه یقین كند آرنج را كاملاً شسته ، باید مقدارى بالاتر از آرنج را هم بشوید.

مسأله 48 :

كسى كه پیش از شستن صورت ، دست هاى خود را تا مچ شسته ، در موقع شستن دست ها براى وضو باید تا سر انگشتان را بشوید و اگر فقط تا مچ را بشوید، وضوى او باطل است .

مسأله 49 :

در وضو، شستن صورت و دست ها بار اول : واجب ، بار دوم : مستحب ، بار سوم : حرام است . مقصود از هر بار شستنِ تمام عضو است و لو اینكه در هر مرتبه شستن چند مرتبه آب بریزد.

مسأله 50:

بعد از شستن هر دو دست ، باید جلوى سر را با ترى آب وضو، كه در دست مانده ، مسح كند. اگر ترى در كف دست نمانده باشد، نمى تواند دست را با آب خارج تر كند، بلكه باید از اعضاى دیگر وضو، رطوبت بگیرد و با آن ، مسح كند، و بنابر احتیاط باید اوّل از ترى موى ریش و ابرو كمك بگیرد و اگر در آنها ترى نبود، از دست ها رطوبت بگیرد. و بنابر احتیاط واجب از بالا به پایین مسح كند.

مسأله 51 :




طبقه بندی: احکام، 
ارسال توسط ونداد شکیبا
آرشیو مطالب
نظر سنجی
به نظر شما شما کدوم پسرا جذاب تر هستند؟






نظرسنجی
نظرسنجی
اوقات شرعی
دیکشنری آنلاین
چت
سخن روز

دانلود فیلم

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار