تبلیغات
In The Name Of God - معناى احكام



بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 1 بهمن 1389
معناى احكام

دستورهاى عملى اسلام كه وظیفه انسان ها را نسبت به كارهایى كه باید انجام دهند و یا از آن دورى كنند، مشخص مى كند، احكام گویند.

اقسام احكام

احكامى كه وظیفه مكلّفان را معلوم مى كند، پنج قسم است :

واجب ، حرام ، مستحب ، مكروه ، مباح .

واجب : كارى است كه انجام دادن آن لازم است و ترك آن عقاب دارد، مانند نماز و روزه .

حرام : كارى است كه ترك آن لازم و انجام دادنش عقاب دارد،مانند دروغ و ظلم .

مستحب : به كارى مى گویند كه انجام دادنش بهتر است و ثواب دارد، مانند صدقه دادن .

مكروه : كارى است كه ترك آن نیكو مى باشد، ولى انجام دادنش عقاب ندارد، مانند فوت كردن به غذا و خوردن غذاى داغ .

مباح : به كارى گویند كه انجام دادن و ترك آن مساوى است ، نه عقاب دارد و نه ثواب ، مانند راه رفتن و نشستن .

احتیاط مستحب : احتیاطى است غیر فتواى فقیه ، و رعایت آن واجب نیست .

احتیاط واجب : امرى است كه مطابق احتیاط بوده ولى فقیه در آن فتوا نداده است ، در چنین مواردى مقلّد مى تواند به فتواى مجتهد دیگر كه در رتبه بعد قرار دارد (فالا علم ) عمل كند.

احوط: منطبق با احتیاط.

اظهر: ظاهرتر و روشن تر، از فتواست و مقلّد باید طبق آن عمل كند.

آغاز عبادت

بلوغ

در آغاز جوانى هر فردى تحولى بزرگ در او رخ مى دهد. قواى جسمى و روحى اش شكوفا مى شود، عشق و امید در او موج مى زند. احساس مى كند شخصیتى پیدا كرده ، دیگر تابع این و آن نیست . مى خواهد خودش مستقل باشد، خودش ‍ تصمیم بگیرد، یعنى دیگر او ((بالغ )) شده ، ولى چه كند، نمى داند از میان هزاران راهى كه در پیش چشمان او رخ مى نماید كدام را انتخاب كند. مى خواهد سعادت ابدى را تحصیل كند. احساس مى كند به رهنمایى آگاه و دلسوز نیاز دارد. پیك الهى را مى بیند كه با نامه اى آسمانى به سویش آمده دست او را مى بوسد و نامه اش را مى گشاید، همه چیز در آن هست ، دیگر جایى براى نگرانى باقى نمانده ، راه از چاه و حق از باطل برایش روشن شده است و به شكرانه این كه خدا تاج عزّت بر سر او نهاده است ((جشن تكلیف )) مى گیرد، یعنى از این به بعد ((مكلّف )) شده است و نسبت به احكام وظیفه دارد.

علائم بلوغ

بعضى پس از چند ماه كه از بلوغشان گذشته تازه متوجه مى شوند كه بالغ بوده اند و در این مدت وظایف خود را انجام نداده اند.

تشخیص این مسأله آسان است ولى بیایید كمى دقت كنیم ، بلوغ سه نشانه دارد اگر یكى از آنها در دختر دیده شود بالغ شده است .

1 - سن بلوغ

باز هم توجه داشته باشیم كه سن بلوغ بر اساس سال قمرى است .

سن بلوغ در دختران تمام شدن نُه سال قمرى است .

سال قمرى ده روز و هجده ساعت از سال شمسى كمتر است .

حالا بیایید 96 روز و 18 ساعت را از 9 سال شمسى كم كنیم تا سن بلوغ دختران بر اساس سال شمسى به دست آید.

استفتاء

سن بلوغ دختر تمام شدن نُه سال قمرى است ، ولى تكالیفى كه قدرت بر انجام آن نداشته باشد، مثل روزه ، از جهت عدم قدرت ساقط است . ولى اگر مى تواند در همان رمضان بطور منفصل (مثلا یك روز در میان ) (1) انجام دهد و به وظیفه اش عمل كند.

2 - روئیدن مو

یكى دیگر از علایم بلوغ روئیدن ((مو)) در زیر شكم است .

3 - عادت ماهانه

از نشانه هاى مهم بلوغ در دختران افزایش طول قد، بزرگ شدن پستانها و لگن خاصره است و سرانجام عادت ماهانه است . همه این نشانه ها دلیل بر آن است كه دختر نوجوان قادر به تولید مثل است و عادت ماهانه پایان رشد سریع بدنى دختران را اعلام مى دارد.

نگاهى به دوران پیش از بلوغ

وقتى انسان به حد تكلیف رسید باید نظرى به دوران قبل از بلوغ خود بیندازد تا اگر وظیفه اى از دوران پیش از بلوغ بر عهده وى آمده آن را انجام دهد.

به چند نمونه توجه كنید:

خمس : اگر بچه خردسالى سرمایه اى داشته باشد و از آن منافعى به دست آید، بنابر احتیاط مستحب بعد از آن كه بالغ شد باید خمسش را بدهد.

جبران حقوق مردم : اگر بدون رضایت صاحب مال ، در مال او تصرف كند یا چیزى از اموال او را از بین ببرد و یا چیزى از اموال دیگران را بردارد، پس از آن كه بالغ شد باید خسارتش را بپردازد و یا صاحب آن را راضى كند ( اگر ولّى شخص نابالغ صاحب مال را راضى نكرده باشد).

دختر پس از بلوغ مى تواند در اموال خود تصرف كند، ولى اگر به حدى از رشد نرسیده كه بتواند سود و زیان خود را بسنجد، هنوز حق تصرف در اموال خود را ندارد و مسؤ ولیت اموال او با پدر و پدر بزرگ (پدرى ) اوست .

اجتهاد و تقلید

دین اسلام بر اساس اعتقادات صحیح و حق و دستوراتى براى انجام دادن و ترك كردن چیزهایى در زمینه هاى گوناگون ، بنا شده است .

در اعتقادات ، تقلید جایز نیست . در اعمال و دستورهاى غیر اعتقادى ، امّا ضرورى دین ، هم تقلید لازم نیست ، ولى در غیر ضروریات اگر شخص مجتهد باشد، یعنى ، بتواند از روى دلایل شرعى وظیفه خود را تشخیص دهد، باید طبق نظریه خود عمل كند. در غیر این صورت ، عقل براى او دو راه معین كرده است :

الف ) تقلید: یعنى بر طبق فتاواى مجتهدى كه واجد شرائط است ، عمل كند.

ب ) احتیاط: یعنى با توجه به نظر تمامى و یا گروهى از مجتهدان ، آنچه را مطابق احتیاط مى بیند، عمل كند.




طبقه بندی: احکام، 
ارسال توسط ونداد شکیبا
آرشیو مطالب
نظر سنجی
به نظر شما شما کدوم پسرا جذاب تر هستند؟






نظرسنجی
نظرسنجی
اوقات شرعی
دیکشنری آنلاین
چت
سخن روز

دانلود فیلم

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار