تبلیغات
In The Name Of God - خلاصه اى از زندگى



بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 1 بهمن 1389

خلاصه اى از زندگى

خلاصه اى از زندگى نامه عارف ربّانى فقیه اهل بیت علیهم السّلام حضرت آیة اللّه العظمى حاج شیخ محمد تقى بهجت فومنى (دامت بركاته ).

ولادت

آیة اللّه العظمى بهجت ، در اواخر سال 1334 ق در خانواده اى مذهبى و تقوا پیشه ، در شهر مذهبى ((فومن )) چشم به جهان گشود. پدر ایشان ، كربلاى محمود بهجت ، از مردان مورد اعتماد شهر بود و در ضمن اشتغال به كسب و كار به حلّ و فصل امور مردم مى پرداخت .

تحصیلات

ایشان ، تحصیلات ابتدایى را در مكتب خانه فومن به پایان برد و سپس ، به تحصیل علوم دینى پرداخت . بعد از تحصیل ادبیات عرب در شهر فومن ، در سال 1348 ق براى تكمیل علوم حوزوى راه هجرت را پیش گرفت . پس از چندى اقامت در قم كه چند سالى از پا گرفتن حوزه علمیه قم به دست مرحوم آیة اللّه حائرى (قدّس سرّه ) نگذشته بود به عراق هجرت كرد و در كربلاى معلّى اقامت نمود و حدود چهار سال علاوه بر تهذیب نفس و خودسازى ، از محضر استادان بزرگ آن جا بهره جستند.

و در سال 1352 ق براى ادامه تحصیل به نجف اشرف تشرف حاصل كرده و سطوح عالى را در محضر آیات عظام آن جا، به پایان رساند.

جدّیت در تحصیل

معظم له در تحصیل علوم چنان جدّیت داشت و چنان به درس مى پرداخت كه گویى غیر از درس ، اشتغال دیگرى ندارد و در تاءلیف كتاب سفینة البحار با مرحوم حاج شیخ عباس قمى همكارى داشته و قسمت زیادى از سفینة البحار به خط ایشان است .

ایشان در درس سطح كفایه یكى از تلامذه مرحوم آخوند خراسانى ، روزى به تقریر درس استاد اعتراض نموده و با توجه به اینكه از همه طلاب شركت كننده در درس كم سالتر بودند، در جلسه بعدى و قبل از آمدن استاد مورد اعتراض و انتقاد شدید شاگردان دیگر قرار مى گیرند، ناگهان استاد وارد شده و متوجه اعتراض شاگردان به ایشان گردیده خطاب به آنان مى فرمایند: با آقاى بهجت كارى نداشته باشید الا ن خواهم گفت ، همه ساكت شدند.

ایشان فرمودند: دیشب كه تقریرات درس مرحوم آخوند را مطالعه مى كردم متوجه شدم كه حق با ایشان است ، پس از این سخن از جدیت و نبوغ ایشان تمجید مى نمایند.

اساتید معظّم له

اساتید معظّم له ، عبارت از آیات عظام :

1 - آقاى حاج سید ابوالحسن اصفهانى

2 - آقاى ضیاء الدین عراقى

3 - میرزاى نائینى

4 - حاج شیخ محمد حسین غروى اصفهانى

5 - حاج شیخ محمد كاظم شیرازى

6 - میرزا على آقاى قاضى تبریزى

7 - سید حسین بادكوبه اى

8 - سید محمد حجّت كوه كمره اى

9 - حاج آقا حسین طباطبائى بروجردى .

تدریس و تالیفات

ایشان بیش از پنجاه سال است كه به تدریس سطوح و خارج فقه و اصول اشتغال دارند و فضلاى گرانقدرى از محضر پر فیض ایشان بهره برده اند و اكنون از مجتهدان بزرگ ، به شمار مى آیند. استاد به واسطه شهرت گریزى غالباً در منزل تدریس كرده اند. حضرت آیة اللّه تاءلیفات كثیرى در فقه و اصول دارند كه ذیلاً به تعدادى از آنها اشاره مى شود:

الف ) یك دوره اصول ، ب ) حاشیه بر مكاسب شیخ انصارى رحمة اللّه علیه ج ) كتاب الطهارة شرح شرایع ، د) قریب به یك دوره صلاة ، ه) حاشیه بر ذخیرة العباد مرحوم كمپانى كه یك دوره فقه فارسى بوده حدود ده مجلد، و) حاشیه بر مناسك حج شیخ اعظم رحمة اللّه علیه

تزكیه و تعلیم

ایشان ، چنان به تهذیب نفس و خودسازى و درك علماى این فن مى پرداخت كه گویا فقط براى همین كار است و كار دیگر ندارد و در عبادت و تهجّد چنان جدى بود كه انگار فقط عابد است .

ایشان بعد از درس مرحوم آقاى شیخ محمد حسین غروى ، به حجره باز مى گشتند، و پذیراى بعضى از طلاّبى كه فهم درس آقاى اصفهانى اشكال داشتند، بودند.

و چه بسا در حجره خواب بودند و در حال خواب از ایشان مى پرسیدند، و ایشان هم مانند بیدارى جواب مى دادند، جواب كافى و شافى . و چون از خواب برمى خواستند و از قضایا و پرسشهاى در حال خواب با ایشان سخن به میان مى آمد، ابداً اطلاع نداشتند و مى گفتند: هیچ به نظرم نمى رسد و از آنچه مى گویید در خاطرم چیزى نیست .

آیة الله العظمى بهجت از برجسته ترین چهره هاى زاهد و وارسته زمانمان مى باشد كه حشمت ، علم و فضائل ایشان ده ها سال است در قلمروهاى گوناگون و مجامع دینى و مذهبى مطرح است ، با این حال چنان در جاذبه معنویات قرار گرفته و حقیقت و باطن دنیا را یافته است كه ذره اى به تعلّقات و مادیّات آلوده نگشته و از هر چه رنگ تعلق گرفته آزاد است . او نه تنها چنین اندیشیده و از دنیا و مظاهرش گریزان است بلكه در عمل و زندگى معیشتى نیز، در همین راستا در حركت است . زندگى ساده او در خانه اى قدیمى و محقّر، در كوچه اى بن بست از كوچه پس كوچه هاى قم و مقاومت ایشان در برابر درخواستهاى مكرر علماء و مردم براى تعویض خانه ، گواهى صادق بر روح بزرگ و زاهدانه این پیر فرزانه است .

یكى از مجتهدان بزرگ ، درباره این عارف وارسته گفته است : ((ایشان را نمى شود گفت آدم با تقوایى است ، بلكه عین تقوا و مجسمه تقوا است )).

عبادت

ارتباط استوار آیة الله العظمى بهجت با خداوند متعال ، ذكرهاى پى در پى ، بجاى آوردن نوافل ، شب زنده داریهاى كم نظیر ایشان بسیار درس آموز است . سالهاى سال است كه نماز جماعت ایشان از پر شورانگیزترین ، با صفاترین و روحنوازترین جماعتهاى ایران اسلامى است . در این نماز عالمان وارسته و خداجوى ، كثیرى از طلاب انقلابى خارج از كشور، بسیجیان رزمجو و دلداده خدا، طلاب تقوى پیشه و دیگر قشرهاى مردم شركت مى كنند. این نماز چنان پر از معنویت است كه گاه با صداى گریه و آهنگ حزین این پیر فرزانه شكوه ویژه اى پیدا مى كند و گاه صداى گریه آیة الله العظمى بهجت با گریه و ناله غم انگیز نمازگزاران همراه مى شود. در نماز ایشان روحها به پرواز مى آید، چشمها به اشك مى نشیند، فضاى دلها بارانى مى گردد و گاه قطره هاى درشت اشك بر دامن سجاده ها مى ریزد. چنین فضاى معنوى و روح نوازى را، تا كنون در هیچ نماز جماعتى ندیده ایم ، بى جهت نیست كه در مسجد ایشان ، بسیارى از اوقات جا براى نمازگزاران تنگ مى شود و عده كثیرى و حتى آنان كه مشتاقانه و به امید كسب فیض از این نماز پر معنویت ، از راههاى دور آمده اند مجبور به ترك مسجد مى گردند.

زیارت و توسل

كمتر كسى را مى توانیم در قم پیدا كنیم كه چون ایشان با این سن و سال هر روز با نهایت ادب به محضر مقدس حضرت معصومه علیهاالسّلام شرفیاب گردیده و با توسل عجیب و روزانه خویش به حضرت معصومه علیهاالسّلام با احترام و خضوع و خشوع در مقابل ضریح مطهر ایستاده و پس از خواندن زیارت عاشوراء مولایش اباعبدالله الحسین علیه السّلام ینگونه زندگى روزمره خویش را آغاز كند. كجا پیدا مى كنید، كجا؟

مؤ لف كتاب انوارُ الملكوت نیز از قول آیة الله حاج شیخ عباس قوچانى وصى مرحوم میرزا على آقاى قاضى نقل مى كند كه : آیة الله العظمى بهجت بسیار به مسجد سهله مى رفتند و شبها تا به صبح تنها بیتوته مى نمودند. یك شب كه بسیار تاریك و چراغى هم در مسجد روشن نبود، در میانه شب ، احتیاج به تجدید وضو پیدا كرده و براى تطهیر و وضو به ناچار باید از مسجد بیرون رفته و در محل وضوخانه كه بیرون مسجد و در سمت شرقى آن واقع است وضو بسازند.

ناگهان مختصر خوفى در اثر عبور این مسافت و در ظلمت محض و تنهائى در ایشان پیدا مى شود. به مجرد این خوف یك مرتبه نورى ، همچون چراغ در پیشاپیش ایشان ( آیة الله العظمى بهجت ) پدیدار شده كه با ایشان حركت مى كرد.

ایشان با آن نور خارج شده تطهیر كرده و وضو گرفتند و سپس به جاى خود برگشتند و در همه این احوال آن نور در برابرشان حركت داشت ، تا وقتى كه به محل خود رسیدند و آن نور از بین رفت .

ارتباط با امام خمینى

حضرت امام رحمة اللّه علیه به ایشان عنایت خاصّى داشتند، یكى از بزرگان ، در مورد عنایت ویژه حضرت امام رحمة اللّه علیه به ایشان مى گوید: در یكى از شرفیابى هاى خبرگان رهبرى به خدمت امام راحل رحمة اللّه علیه از ایشان رهنمودى براى مسائل اخلاقى خواسته شد، حضرت امام رحمة اللّه علیه آنها را به حضرت آیة اللّه العظمى بهجت حواله دادند و در جواب اظهار خبرگان كه معظم له كسى را نمى پذیرد، فرمودند: آن قدر اصرار كنید تا بپذیرد.

یكى از شاگردان امام رحمة اللّه علیه در خاطره اى مى گوید: پس از آزادى حضرت امام رحمة اللّه علیه و ورود ایشان به قم در سال 1341 (ش ) تمام محله هاى قم ، جشن گرفتند و منزل امام هر روز پر از جمعیت بود. حضرت آیة الله العظمى بهجت نیز از كسانى بود كه هر روز به منزل امام تشریف مى آوردند و مدتى بر درِ یكى از حجرات بیت ایشان مى ایستادند، وقتى به ایشان پیشنهاد شد كه : ((شایسته نیست كه بیرون اطاق بایستند، لا اقل داخل اطاق بنشیند.))، ایشان در جواب فرمود: ((من ، بر خود واجب مى دانم كه جهت تعظیم این شخصیت ارزنده هر روز به اینجا آمده و دقایقى بایستم و سپس باز گردم )).

ارتباط مستمر مقام رهبرى با آیة الله العظمى بهجت

حضور مقام معظم رهبرى حضرت آیة الله خامنه اى و مسؤ ولان نظام مقدّس جمهورى اسلامى ، در بیت ایشان و ارتباط مستمر آنان با این فقیه ژرف اندیش تاءیید مستحكمى است از خردمندى هاى سیاسى و ارزش هاى معنوى آن بزرگوار.

پیشگفتار




طبقه بندی: احکام، 
ارسال توسط ونداد شکیبا
آرشیو مطالب
نظر سنجی
به نظر شما شما کدوم پسرا جذاب تر هستند؟






نظرسنجی
نظرسنجی
اوقات شرعی
دیکشنری آنلاین
چت
سخن روز

دانلود فیلم

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار