تبلیغات
In The Name Of God - مبارزه‌طلبی



بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 1 بهمن 1389

مبارزه‌طلبی

مسلمانان معتقدند که قرآن معجزه پیامبر و اثبات کننده درستی ادعای پیامبری اوست. قرآن در آیاتی منکران وحیانی بودن را به مبارزه طلبیده‌است. ازجمله در آیه ۲۳ سوره بقره می‌گوید «و اگر در آنچه بر بنده خویش فرو فرستاده‌ایم شک دارید، اگر راست می‌گویید سوره‌ای همانند آن بیاورید و از یاورانتان در برابر خداوند یاری بخواهید.» در آیات متعددی از قرآن از منکران وحیانی این کتاب خواسته شده‌است، که اگر می‌توانند نظیر آن را بیاورند. البته در آیه‌ای درخواست شده که کتابی مثل آن بیاورند. در آیه دیگر ده سوره ذکر شده و در آیه بالا یک سوره نیز در اثبات مدعای بشری بودن قرآن کافی دانسته شده‌است. از موارد دیگر مبارزه‌طلبی قرآن ادعای انسجام و عدم تناقض در متن آن است. «چرا در قرآن تدبر نمی‌کنند؟ که اگر از غیر خدا بود، اختلاف‌های زیادی در آن می‌یافتند» قابل ذکر است که چنین ادعا می‌شود که قرآن در فصاحت و بلاغت در زبان عربی بی نظیر است و در کتابهای لغت عرب، در بسیاری موارد استشهاد به آیات قرآن می‌شود. به عنوان مثال فرهنگ لغت المنجد تالیف لویس معلوف که با وجود این که خود لویس معلوف مسیحی بوده و مسلمان نبوده است اما از آیات قرآن به عنوان استشهاد به کلام عرب فصیح استفاده نموده است. و همچنین بعضی از نویسندگان نامی مصر به این فصاحت و بلاغت اعتراف دارند.

[ویرایش] محتوای آیات اولیه قرآن

صفحه‌ای از قرآن متعلق به قرن هشتم هجری شمسی در افغانستان که در آن زمان بخشی از ایران به حساب می‌آمد.

بر اساس قرآن، هشدار دادن به ناباوران (کفار) از عذابی که در روز قیامت انتظار آن‌ها را می‌کشد، یکی از نقش‌های اصلی محمد می‌باشد.[۴۸] گاهی قرآن، صراحتاً به روز قیامت اشاره نمی‌کند اما مثالهایی از داستان قوم‌های محو و نابود شده آورده و همعصران محمد را از عذاب‌های مشابه برحذر می‌دارد. (آیه ۴۱:۱۳ تا ۴۱:۱۶).[۴۹] محمد نه تنها به کسانی که وحی خدا را انکار می‌کنند هشدار می‌دهد، بلکه وعده‌های نیکویی به کسانی که از شیطان دوری می‌ورزند، به کلام خدا گوش فراداده و از خدا اطاعت می‌کنند، می‌دهد.[۵۰] ماموریت محمد هم‌چنین شامل تبلیغ یکتاپرستی می‌باشد: قرآن از محمد می‌خواهد که به اظهار و تمجید نام پروردگارش بپردازد و به او دستور می‌دهد که از پرستش بتها و یا نسبت دادن الوهیت به هر چیزی بجز خدا دوری بورزد.[۴۹]

موضوع آیات اولیه قرآن وظیفه انسان نسبت به خالق خویش، رستاخیز مردگان، داوری نهایی خدا به همراه توصیف روشن عذاب‌های جهنم و لذات و نعمات بهشت، و نشانه‌های خدا در تمامی عرصه‌های زندگی انسان می‌باشد. تکالیف مذهبی که در این زمان از مومنین خواسته شده بود اندک بودند: اعتقاد به خدا، درخواست برای بخشش گناهان، خواندن نمازهای مکرر، کمک به دیگران به‌ویژه نیازمندان، رد کردن تقلب و دوستی مال دنیا (که در زندگی تجاری مکه، امری پراهمیت به شمار می‌رفت)، عفت و پاکدامنی و زنده به گور نکردن فرزندان دختر.[۵۱] آیات اولیه قرآن با تأکید روی جنبه‌های اخلاقی شروع و سپس به صورت فزآینده‌ای به انتقاد از خدایان مکه و بت پرستی پرداخت.[۵۱]

[ویرایش] جستارهای وابسته

[ویرایش] پانویس

  1. فرهنگ فارسی معین، سرواژةٔ نبی.
  2. ﴿فِی لَوْحٍ مَحْفُوظٍ﴾
  3. ﴿"اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا ی﴾
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Nasr, ‎Seyyed Hossein. “Qur'an”. Encyclopedia Britannica Online. 2007. Retrieved on 2007-11-4.
  5. Samuel Pepys: «One feels it difficult to see how any mortal ever could consider this Koran as a Book written in Heaven, too good for the Earth; as a well-written book, or indeed as a book at all; and not a bewildered rhapsody; written, so far as writing goes, as badly as almost any book ever was!» http://maxwellinstitute.byu.edu/display.php?table=review&id=21
  6. «The final process of collection and codification of the Qur'an text was guided by one over-arching principle: God's words must not in any way be distorted or sullied by human intervention. For this reason, no serious attempt, apparently, was made to edit the numerous revelations, organize them into thematic units, or present them in chronological order.... This has given rise in the past to a great deal of criticism by European and American scholars of Islam, who find the Qur'an disorganized, repetitive, and very difficult to read.» Approaches to the Asian Classics, Irene Blomm, William Theodore De Bary, Columbia University Press,۱۹۹۰, p. ۶۵
  7. Samuel Pepys: "One feels it difficult to see how any mortal ever could consider this Koran as a Book written in Heaven, too good for the Earth; as a well-written book, or indeed as a book at all; and not a bewildered rhapsody; written, so far as writing goes, as badly as almost any book ever was!" http://maxwellinstitute.byu.edu/display.php?table=review&id=21
  8. "The final process of collection and codification of the Qur'an text was guided by one over-arching principle: God's words must not in any way be distorted or sullied by human intervention. For this reason, no serious attempt, apparently, was made to edit the numerous revelations, organize them into thematic units, or present them in chronological order.... This has given rise in the past to a great deal of criticism by European and American scholars of Islam, who find the Qur'an disorganized, repetitive, and very difficult to read." Approaches to the Asian Classics, Irene Blomm, William Theodore De Bary, Columbia University Press,1990, p. 65
  9. ﴿"وَإِنْ كُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِینَ"﴾
  10. لغتامهٔ دهخدا، سرواژهٔ هفتک
  11. تورکمن‌صحرا مدیا
  12. رامیار، تاریخ قرآن، ص ۲۱۳.
  13. قرآن هرگز تحریف نشده است(ترجمه فصل الخطاب فی عدم تحریف کتاب رب الارباب)، نویسنده : حسن حسن زاده آملی مترجم : عبدالعلی محمدی شاهرودی، انتشارات قیام، چاپ چهارم، ص29 به نقل از اتقان فصل نخست از نوع هجدهم
  14. رامیار، تاریخ قرآن:۲۵۵
  15. (ر.ک. کتاب قرآن شناخت، بهاءالدین خرمشاهی)
  16. (ر.ک.کتاب قرآن شناخت، بهاءالدین خرمشاهی)
  17. ر.ک. تاریخ قرآن، عزت دروزه /البیان، خویی /کاوشی در جمع آوری قرآن، ایازی /مباحثی در علوم قرآن، صبحی صالح
  18. تاریخ قرآن، محمود رامیار، صص ۵۲۷ تا ۵۴۸
  19. N.J. Dawood, The Koran, Middlesex, England: Penguin Books, ۱۹۸۳, p. ۱۰, bold added
  20. Cyril Glass? The Concise Encyclopedia of Islam, San Francisco: Harper & Row, ۱۹۸۹, p. ۳۲۴, bold added
  21. دانشنامه رشد
  22. سایت قرآن شناسی
  23. ۲۳٫۰ ۲۳٫۱ Newby, Gordon Darnell. «Forgery.» Encyclopaedia of the Quran
  24. ۲۴٫۰ ۲۴٫۱ Lazarus-Yafeh, Hava. «Taḥrīf (a.).» Encyclopaedia of Islam, Second Edition
  25. ۲۵٫۰ ۲۵٫۱ Lowin, Shari. "Revision and Alteration." Encyclopaedia of the Qurʾān.
  26. Burton, John. "The Collection of the Qurʾān." Encyclopaedia of the Qurʾān.
  27. Richard Bell, William Montgomery Watt, Bell's introduction to the Qur'ān, p. 46
  28. lawlā annahu zīda fī kitāb Allāh wa-nuqiṣa minhu mā khafiya ḥaqqunā ʿalā dhī ḥijan; ʿAyyāshī, Tafsīr, i, ۲۵
  29. ۲۹٫۰ ۲۹٫۱ ۲۹٫۲ Bar-Asher, Meir M. «Shīʿism and the Qurʾān.» Encyclopaedia of the Qurʾān.
  30. مقایسه کنید
    • Lazarus-Yafeh, Hava. «Taḥrīf (a.).» Encyclopaedia of Islam
    • Bar-Asher, Meir M. «Shīʿism and the Qurʾān.» Encyclopaedia of the Qurʾān
  31. قرآن هرگز تحریف نشده است، ترجمه کتاب فصل الخطاب فی عدم تحریف کتاب رب الارباب ، حسن حسن زاده آملی،مترجم عبدالعلی محمدی شاهرودی،انتشارات قیام ،چاپ چهارم، قم 1381 ،ص 115 تا 120
  32. فیض کاشانی ملا محسن‏، الأصفی فی تفسیرالقرآن‏، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی‏، قم‏ ۱۴۱۸ ق، ج1، ص ۶۲۶‏
  33. بحار الانوار جلد ۸۹ صفحه ۷۵
  34. البیان فی تفسیر القرآن
  35. خاتم المحدثین حاج میرزا حسین نوری صاحب مستدرک الوسایل
  36. لغتنامه دهخدا: زیر واژه طبرسی
  37. روایات فصل الخطاب نورى (2)
  38. روایات فصل الخطاب نوری (3)
  39. F. E. Peters, The Quest of the Historical Muhammad The Quest of the Historical Muhammad, International Journal of Middle East Studies, Vol. ۲۳, No. ۳ (Aug., ۱۹۹۱), pp. ۲۹۱-۳۱۵
  40. William Montgomery Watt and Richard Bell, Bell's introduction to the Qur’an, Edinburgh University Press, 1977, p. 51
  41. R. Bell & W.M. Watt, An introduction to the Quran, Edinburgh University Press, 1977, p.93
  42. Wansbrough, John (۱۹۷۷). Quranic Studies: Sources and Methods of Scriptural Interpretation
  43. Wansbrough, John (۱۹۷۸). The Sectarian Milieu: Content and Composition of Islamic Salvation History.
  44. ۴۴٫۰ ۴۴٫۱ Patricia Crone, Michael Cook, and Gerd R. Puin as quoted in Toby Lester. “What Is the Koran?”. The Atlantic Monthly. January 1999.
  45. David Waines, Introduction to Islam, Cambridge, Eng.: Cambridge University Press, ۱۹۹۵. ISBN 0-521-42929-3, pp 2۷۳-۲۷۴
  46. Sergeant, Journal of the Royal Asiatic Society, ۱۹۸۱, p. ۲۱۰
  47. van Ess, «The Making Of Islam», Times Literary Supplement, Sep ۸ ۱۹۷۸, p. ۹۹۸
  48. آیه ۳۸:۷۰ و ۶:۱۹ را ببینید
  49. ۴۹٫۰ ۴۹٫۱ یوری روبین، مقاله محمد، دائرةالمعارف قرآن
  50. دانیل پترسون، مقاله اخبار خوب، دائرةالمعارف قرآن
  51. ۵۱٫۰ ۵۱٫۱ آلفورد ولش، محمد، دانشنامه اسلام
  1. ^  Qur'an, Encyclopedia Britannica Online.
  1. ^ مدیر شانه‌چی، در مشکوة، شماره ۲، بهار ۱۳۶۲ش، ص ۱۵۱-۱۵۲
  2. ^ سوره ابراهیم، آیه ۱: «كتابٌ انزَلناه الیكَ لتُخرجَ الناسَ من الظلماتِ الی النورِ بأذنِ ربِّهِم الی صراطِ العزیزِ الحمیدِ»
  3. ^  برای نمونه مراجعه کنید به چه کسانی قرآن را نوشته‌اند
  4. ^ خرمشاهی، بهاءالدین، قرآن کریم، ترجمه، توضیحات و واژه‌نامه از بهاءالدین خرمشاهی، ناشر:جامی و نیلوفر، ص ۶۵۲
  5. ^  زرین کوب، عبدالحسین؛ ۱۳۴۳؛ تاریخ ایران بعد از اسلام؛ صفحه ۲۰؛ انتظارات امیرکبیر
  6. ^ خرمشاهی، بهاءالدین، قرآن کریم، ترجمه، توضیحات و واژه‌نامه از بهاءالدین خرمشاهی، ناشر:جامی و نیلوفر، ص ۶۵۷
  7. ^ سوره بقره، آیه ۲۳:«و أُن كنتُم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثلِه و ادعوا شهداءَكم من دون الله ان كنتم صادقین»
  8. ^  سوره الفرفان، آیه ۵:﴿وَقَالُوا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ اكْتَتَبَهَا فَهِیَ تُمْلَىٰ عَلَیْهِ بُكْرَةً وَأَصِیلًا﴾
  9. ^  سوره العنکبوت، آیه ۴۸:﴿وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِیَمِینِكَ ۖ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ﴾
  10. ^  سوره علق، آیه ۴:﴿الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾



طبقه بندی: قرآن، 
ارسال توسط ونداد شکیبا
آرشیو مطالب
نظر سنجی
به نظر شما شما کدوم پسرا جذاب تر هستند؟






نظرسنجی
نظرسنجی
اوقات شرعی
دیکشنری آنلاین
چت
سخن روز

دانلود فیلم

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار